Alla inlägg under mars 2015

Av T - 9 mars 2015 08:00

"Kommer du ihåg hur det var förra gången du sögs in i något med själ och hjärta?

Den kraften ligger i ditt inre och väntar på att användas..."

 

Föreläsare Anders Haglund

 


Jag har kämpat på riktigt bra i veckan om man bortser från helgens pizzabit och tårtbit, men annars har jag skött kosten och jag har tränat fyra gånger denna vecka. Visst jag är lite sämre med vardagsmotionen och promenerar inte varje dag som jag borde men överlag  är det helt klart en förändring så därför blir jag otroligt besviken att det faktiskt står plus på vågen idag. Visst det behöver inte betyda något allvarligt utan musklerna kan vara svälld pga den nya aktiviteten i dom men man kan iallafall inte låta bli att känna besvikelse. Så till dagens siffror.


Startvikt: 115,6 kg

Förra veckans vikt: 113 kg

Dagens vikt: 113,2 kg (alltså plus 0,2kg denna vecka)

Total viktnedgång hittills: 2,4 kg


Jag har iallafall bestämt mig rejält för att detta ska inte bryta ner mig utan nu kör vi på en vecka till och hoppas på bättre resultat nästa vecka och samtidigt under veckan kan jag försöka granska om det är något jag bör förändra ytterligare och kanske jag kommer på något som var fel under förra veckan...


//T



Av T - 8 mars 2015 10:34

Då var det söndag och sista dagen på denna vecka. En vecka som varit helt okej överlag och jag är supernöjd över min prestation kring träning denna vecka som sett ut såhär: 

  • Tisdag, zumba
  • Torsdag, cirkelträning & crossfit
  • Idag söndag är cirkelträning inplanerat

Så absolut kan jag vara nöjd över träningen. Däremot har jag någon svag känsla av att siffrorna inte blir så höga på vågen (om dom ens förändrats alls). Anledningen att jag har den känslan är för pizzan och tårtan denna helgen men det är bara att bita ihop och kämpa vidare. Nu har jag ingen aning om det faktiskt är så men av tidigare erfarenhet så vet jag att det brukar kunna bli så. Det jag också har läst någonstans är att när musklerna börjar jobba så kan dom svälla en aning med vätska och kan därför väga lite mer, men vi får se imorgon. Jag kan inte lova att resultatet kommer på förmiddagen (även om jag väger mig på morgonen kring samma tidpunkt varje gång) för jag har tid på vårdcentralen imorgon sedan bär det av direkt till jobbet så det kommer kanske ett inlägg på kvällen men ett resultat ska iallafll redovisas. Jag känner mig motoverad att kämpa vidare oavsett resultatet imorgon. Jag kan inte förvänta mig att det går fort med viktnedgången och jag kan inte kräva för mycket för då brukar det bli fel men jag tycker ändå att en förändring är påväg.


Ha en bra söndag, det ska jag försöka ha!

//Therese

Av T - 7 mars 2015 19:51

Idag har det inte direkt varit någon nyttig dag då vi åt pizzarester till lunch men det har även blivit lite tårta idag pga tidigare sjukdomar har vi inte kunnat haft besök så då firade vi lite idag. Det som var bra i allt var väl att jag "bara" åt tårtan och hoppade över både bulle och kärleksmums/moccarutor (ja kalla dom vad du vill) Hade det varit tidigare så hade jag ätit av allt och säkert det dubbla. Små förändringar tror jag leder till något långvarit.


Kvällsmaten blev iallafall bra, en fläskytterfilé gryta med klyftpotatis och tomat. Det smakade väldigt bra tyckte jag och det blev lite lådor till mig att frysa in också.

   


Imorgon har det lovats fint väder så jag hoppas på utevistelse imorgon men jag har även bestämt mig för att ta ett 30 minuters cirkelpass på gymmet. På tal om träning så har jag fortfarande träningsvärk från torsdagens träning och i muskler jag inte trodde jag hade så det måste ju ge något iallafall. 


Nu ska jag sjunka ner i soffan och titta på mello andra chansen men dock utan gottis och det ovanliga i det är att jag inte ens är sugen.

Trevlig kväll!

//Therese

Av T - 6 mars 2015 21:50

Idag har det hänt en olycka under min matlagningstid för lunch. Jag skulle göra en kasslersås till riset vi hade kvar från igår så jag började fräsa lite vitlök i lite margarin medans jag skar kassler. Sen var det dags att lägga i kasslern i pannan och jag gjorde väl det lite väl häftigt kanske i kombination att det var otroligt varmt i pannan, detta resulterade i att det stänkte hett fett över hela armen på mig. Jag är ganska smärttålig så jag smorde på en thailänsk aloe vera smörja jag hade i skåpet för att lindra svidandet sen fortsatte vi med det vanliga. När det var dags att gå ut råkade min son komma åt området där jag bränt mig och jävlar va det kändes men jag bet ihop fortsatte. Efter att vi kommit hem tog jag mig en titt på armen där jag har ca 17 röda brännmärken i olika storlekar och en fylld blåsa har skapats. Jag ringer då 1177 och rådfrågar hur jag ska bete mig för att undvika infektioner och så om det går hål på blåsan så nu sitter jag här omplåstrad med brännplåster från apoteket, men det blir nog att plåstra på ett till ställe då jag ser att det börjar skapas vätska även där. Borde jag ens fortsätta med min "kökstjänst"? ;D

Jag lyckades iallafall komma ihåg att jag skulle bjuda på lite lunchbilder.

   


Kvällens middag blev ett mindre bra val då jag först satt i telefonkö ca 35 minuter och sedan åkte jag till apoteket så famljen ville ha pizza och inte vänta på det jag tänkte laga. Skillanden denna gången var att jag klippte en bit och vägde pizzan så att jag sedan faktiskt kunde bokföra den och ändå hålla mig inom ramen om vad som är tillåtet kalorimässigt. Ni kanske undrar varför jag inte valde ett annat alternativ på pizzerian men vi beställde en familjepizza och då tyckte jag att det ändå var bättre att faktiskt väga biten och minska eller öka efter vad som var tillåtet. 


Det är just detta jag vill kunna göra, äta allt men i lagom mängd och jag tycker verkligen att jag är på god väg efter sättet jag hanterade pizzan idag. Jag tror att det blir mycket lättare att gå ner i vikt och känna att man lever samtidigt om man lär sig hantera dessa olika saker och idag är jag nöjd trots att det pizza till middag.

INGA FÖRBUD! =)


Nu ska jag njuta lite av kvällen som är kvar, trots lite svidande arm.

//Therese

Av T - 5 mars 2015 21:51

Denna dagen började väldigt bra då jag gick av imorse stack direkt iväg till gymmet och körde ett cirkeltränings pass. Det kändes otroligt bra att få gjort 30 minuter på morgonen sen var det hem och duscha för att sedan bege sig till en vän för att luncha tillsammans. Detta tyckte jag var jättesvårt, vi var på ett ställe som serverade buffé och jag hade tallriksmodellen i tanken men jag har ingen aning om hur jag ska kunna räkna ut t ex kalorier då jag inte har någon aning om vad köttet var stekt i eller vad dom hade för olja i salladen. Nu händer det väldigt sällan att jag äter ute på det sättet men hur ska man bära sig åt när man äter ute? Hur gör ni? 


Dagen har bara rullat på från morgon till kväll och lite middag skulle ju fixas också så det fick blir lite fisk.

   


Något som jag ganska flitigt gör just nu är att kolla schemat för pass på gymmet för att kunna planera och idag såg jag att dom hade ett särskilt pass för de som var nybörjare på crossfit.

Crossfit är ett pass där man tränar styrka, smidighet och kondition på olika stationer och inget pass är det andra likt.

Nu när det var just för nybörjare tänkte jag att det nu var dags att passa på trots att jag redan kört ett pass imorse. Jag kan säga att det var så fruktansvärt jobbigt att jag bröt ihop och grät. Jag grät för att jag var arg på mig själv över att jag tyckte det var så jobbigt. Tack och lov var det bara jag som var med på detta passet så jag hade instruktören för mig själv och jag fick otroligt mycket stöd och pepp. Jag tog mig igenom passet och kämpade på som fan så nu sitter jag hemma i soffan och är totalt slutkörd. Jag har varit hemma över en timme men jag har fortfarande inte orkat ta mig in i duschen. Det är inte bara kroppen som är slut utan detta blev väldigt pressande för mig även mentalt, men jag ska satsa på att köra ytterligare ett nybörjar pass nästa vecka om allt runtomkring tillåter det (och med det menar jag att sjukdomar håller sig borta, om jag ens är ledig från arbetet osv)


Otroligt starka känslor idag på kvällen men samtidigt så är jag igång, jag har ju faktiskt kört två pass idag!

Nu ska jag läsa lite bloggar innan jag tar mig in i duschen!

//T

Av T - 3 mars 2015 21:44

Jag har inte så mycket att skriva egentligen men jag vill bara skriva en rad om att jag är otroligt nöjd över min prestation på zumban idag. Jag körde på och kämpade mig igenom hela passet utan att en enda gång känna av smärta i fötterna, vilket jag alltid gjort förut så detta betyder att musklerna i fötterna är påväg att komma tillbaka. Det känns underbart att se att det faktiskt ger resultat. Jag kände även att jag hade mer ork konditionsmässigt idag. Kändes suveränt!


Imorgon kommer det inte att bli något inlägg då jag kommer att jobba ett helt dygn, det kommer heller inte att bli matbilder från varken idag eller imorgon då det är frysta lådor som får gälla vid dessa tillfällen.


Nu ska jag kolla klart på biggest loser sen dusch innan läggdags då det är tidig uppstigning imorgon.

God natt!

//T

Av T - 3 mars 2015 08:39

Jag vill börja detta inlägg med ett citat som jag nu fått en källa till. Detta citat är nog grunden till det citatet jag hittade igår men att det är lite omformulerat.


"Du behöver inte vara världsklass för att börja,

men du måste börja för att bli världsklass."


Föreläsare Anders Haglund.


Då var det dag två på denna vecka. En dag som jag egentligen hade en träff med men evetuella framtida PT men eftersom jag hade febriga barn här i helgen kunde jag inte chansa på att dom skulle vara friska idag så vi flyttade fram de mötet en vecka. Känns lite småtråkigt när jag nu sett framemot det men det kommer en dag att bli en träff när alla bitar faller på plats.


Så här under dag två brukar alltid känslorna komma om att veckan är så lång till nästa vägning och hur ska jag kunna klara en hel vecka osv osv. Tankarna snurrar på om dessa saker men det är då jag måste intala mig själv att jag har inte gått upp allt på en dag och kan då omöjligt gå ner allt på en dag. Till min hjälp har jag nu börjat registrera mitt matintag så att jag har en koll på hur jag ligger så att jag inte äter för lite. Jag vet inte om det stämmer men jag har hört att om man äter för lite går inte kroppen ner i vikt då den istället samlar på sig inför svält.

Dagens matplanering ligger under 1300 kalorier men då har jag ännu inte planerat in något mellanmål utan det kan bli lite vad jag känner för, en lätt smoothie, en frukt eller så.


       

Som ni ser har jag planerat zumba som dagens träning men det är inte 100% säkert ännu att det blir så beroende på om jag har möjlighet att ta komp från mitt arbete, men jag kan tycka att det iallafall är skönt att ha en plan.

Sen blev det idag mycket till frukost, fast inte kalorimässigt. Jag bokförde frukosten efter två runda med keso men såg att det där blev för lite i kalorimängd och insåg att jag kommer aldrig kunna äta upp till 1300 kalorier idag så därför åt jag en till rundknäcke men ack så mätt jag blev.

Jag har också sett att ibland går fördelningen över lite för mindre kalorier för frukost och lite mer uneder lunch och middag än vad som rekomenderas men jag tycker i dagsläget att det viktigaste är att jag ändå håller ett regelbundet matintag samt att jag inte överstiger de 1726 kalorier som är uträknat för mig.


Kanske detta blev lite ointressant fakta för er men jag ville gärna förklara om ni reagerar på bilderna att jag t ex ätit 541 kalorier till middag av 518 rekomenderade.


Nu ska jag njuta av mitt kaffe, läsa lite bloggar och sedan göra mig klar för dagen.

//Therese




Av T - 2 mars 2015 09:26

Jag har en idé om att jag varje måndag ska starta inlägget med ett citat som peppar mig. Ibland kan det säkert dyka upp samma citat jag någon gång tidigare använt men det kan vara så att jag känner extra för det just den dagen. 


"Du behöver inte vara bra för att börja

men du måste börja för att bli bra"


Tyvärr hittar jag inte källan till detta citat men om det är någon som gör så hojta gärna till så kan jag skriva till det.


Nu till dagens redovisning av siffror. Som jag befarade fungerade inte vågen imorse men med hjälp av ett köksvågsbatteri lyckades jag få den att fungera, så nu står på veckans göra: Köpa batteri till vågen.


Startvikt förra veckan: 115.6 kg

Denna veckans vikt: 113 kg (alltså -2,6 kg)


Jag är super nöjd med denna siffra och jag hoppas verkligen att det nu kommer att gå åt rätt håll. Jag har även gjort lite mätningar idag. Ska jag vara ärlig så tycker jag mätning är svårt då jag är osäker på om jag mäter på rätt ställen osv men nu har jag iallafall mätt, midja, lår, arm och vad så det är dom ställena jag får gå på denna gång. Jag kommer att försöka komma ihåg att första måndagen varje månad mäta om mig men det kan bli glesare med just dessa siffror men absolut inte tätare. De första mätnings siffrorna för denna omgång kommer här:


Midja: 118 cm

Vänster lår: 78 cm

Vänster arm: 40 cm

Vänster vad: 43 cm


Det är inga roliga siffror men det är ju ren fakta och jag måste verkligen kämpa ännu hårdare denna gången så att det håller i sig hela vägen. Det positiva är att jag känner just nu att jag är på rätt väg och jag känner mig taggad.


Ha en bra start på veckan där ute!

//Therese

Ovido - Quiz & Flashcards