Alla inlägg under augusti 2014

Av T - 31 augusti 2014 11:18

Oftast så har jag ett bra ämne till bloggen på morgonen eller under dagen som jag tänker att ikväll ska jag ta mig tid till detta men det blir aldrig tid till det. Dagarna går i ett från morgon till kväll och när kvällen kommer så har jag prioriterat soffan med någon bra serie istället.


När det gäller kosten så försöker jag varje dag fast det är svårt och det som gör det svårt är att jag inte känner eller ser något resultat så jag börjar få svårt att tro på det. Alla vet hur jag blir när jag får svårt att tro på att något fungerar ju jag lägger av. Jag har ännu inte lagt av men jag är heller inte strikt. Något som gör det otroligt tråkigt är dessa frukostarna, jag har tröttnat på ägg och jag börjar bli illamående av smör och ost så snart vet jag inte vad jag ska göra.

Räcker det att dricka kokoskaffe till frukost?


Jag har inte vägt mig på ett tag men jag skulle tippa på att jag ligger kvar på mina +2 kg som jag gick upp under semestern men det kanske är det jag ska göra för att se resultat - att ställa mig på min våg en gång i veckan.


Grejen är också den att jag vet inte om jag äter rätt eller fel då man följer ett lchf recept och sen visar det sig att några av ingredienserna innehåller mer än 5g kolhydrater per 100g och då blir jag förvirrad för jag trodde att man inte skulle använda sig av saker som innehåller mer än 5g/100g. Förrvirring leder ofta till misslyckande i mitt fall men jag kämpar på en dag kanske det lossnar.


Annars rullar mitt liv på. Jag har en del nya planer inför framtiden och det har med utbildning att göra men för att komma dit jag vill så måste jag läsa en matematik kurs för att få behörighet att söka det jag vill.

Jag var och träffade en studievägledare tidigare i veckan och vi kom överens om att jag ska börja läsa A kursen (även om jag hade fina betyg i gymnasiet) för att fräscha upp matteminnet så det startar jag med måndag den 8 september. Hela kursen är på distans så jag kommer kunna jobba samtidigt då jag bestämt att göra kursen i ganska långsam takt. Allt detta känns otroligt spännande då det är starten mot ett nytt mål i mitt liv.


Oj nu blev det ett ganska långt inlägg men det är så det ligger till just nu och jag skulle gärna blogga oftare men som sagt så ibland räcker inte tiden till. Om det är någon som har lite lchf tips kom gärna med dom för jag suger in all information jag kan få.


//Therese

Av T - 21 augusti 2014 11:04

Jag har inte alls mått bra dom senaste dagarna sedan jag började äta lchf så imorse blev det att jag åt smörgås till frukost. Det kanske inte är det rätta men min kropp har reagerat otroligt mycket på denna strikta lchf och jag läste någonstans att man kan börja trappa ner kolhydraterna om det inte fungerar att sluta tvärt.


Huvudvärk, illamående, yrsel, halsbränna och trötthet är de symtomen jag haft och det är väl ett resultat på hur mycket jag kolhydrater och socker jag pumpat i min kropp under semestern, det blir ju som en slags avgiftning. Jag skulle gärna stått ut ett par dagar till om det bara var jag men jag har en familj och tänka på samtidigt ett jobb att sköta där min huvudsakliga syssla är att hjälpa och ge stöd till personer i deras vardag. Därför blev det bröd till frukost idag, ett val jag själv gjorde men resten av dagen kommer jag köra lchf strikt så att jag vänjer kroppen med att det är mindre kolhydrater samt socker än vanligt och jag kanske kommer att få göra så en tid och när kroppen vant sig vid att det är lite mindre än vanligt kan jag strypa det ännu mer.


Jag vet inte om jag gör rätt eller fel men jag måste få fungera.

Nu ska jag greja lite här innan det är dags för lunch (kålpudding lchf) för att sedan bege mig till mitt arbete.

Ha en bra dag på er!

//Therese

Av T - 19 augusti 2014 15:37

Nu är det årliga sommarsemetsern över och det har varit en bra sådan men så mycket vila blir det inte när man är småbarnsförälder ;)


Jag har säkert gått upp två kilo nu under sommaren då det har varit en hel de kolhydrater samt en och annan cider men nu har jag sedan i söndags kört lchf och det känns att kroppen ätit mycket kolhydrater och socker då jag hamnar i någon sorts avgiftningssituation. Jag är trött och har otroligt ont i huvudet men det ska tydligen kunna vara så under första veckan har jag läst. Jag har ett otroligt sötsug nu såhär i början och det är verkligen kämpigt att stå emot men jag måste klara det för när jag väl tagit mig över den biten så vet jag att lchf fungerar mot sockret då jag tidigare blev illamående om jag intog för mycket socker under lchf.


Jag har köpt(enligt mig) skitsnygga vinterkläder som jag kan ha i pulkapacken med ungarna (hoppas på snö) men byxorna är lite för snäva men jag vägrar skicka tillbaka dom för jag tyckte att dom var ursnygga och därför är jag väldigt peppad på att fixa detta. Visserligen har jag varit peppad tusentals gånger men man ska väl aldrig ge upp att försöka igen eller?


Det var några rader från mig idag så hoppas jag att jag kommer att kunna blogga lite mer nu när man återgår till vardagen.


//Therese

Ovido - Quiz & Flashcards