Alla inlägg under september 2015

Av T - 29 september 2015 20:52

Ibland går dagarna bara så otroligt fort och det blir inte så mycket tid över att sitta vid datorn. Har inte skrivit något inlägg sedan i fredags men helgen har bestått av mycket jobb och så har jag varit så otroligt trött att jag inte orkat sitta med datorn utan jag har prioriterat att gå och lägga mig. Jag har heller inte hunnit med någon träning ännu dock är det bara tisdag och jag har en plan att träna imorgon, vilket då blir ett pass av två denna vecka.


Eftersom det är tisdag idag så står ju vägningen i fokus och jag har även fått till vägning idag, tyvärr har jag inte kunnat vara med på någon lektion på länge och kommer inte heller kunna vara med på lektion det kommande två/tre veckorna just för att det finns inte tid att pussla ihop det med jobb och barn men det viktiga är nog iallafall att jag kommer dit och kan träffa min coach och väga mig. Då var det dags för lite siffror:


Startvikt (1 sept): 115,5 kg

Förra veckans vikt: 112,5 kg

Denna veckans vikt: 111,5 kg (alltså -1kg)


Jag känner mig absolut nöjd över veckans siffra då jag satt som mål att iallafall försöka gå ner 0,5 kg per vecka och det klarade jag ju fint denna vecka. Nu är det start på ytterligare en vecka och det känns helt okej och det känns verkligen ett hållbart sätt att leva på eftersom jag verkligen får äta allt (även godis på helgen) men i måttlig mängd. Jag lär mig också under vägens gång vilka val som är dom bättre och vad jag kan äta lite mer av. Ett exempel är frukosten, då jag gärna äter mellanfil med granola men jag har märkt att om jag byter ut granolan mot ett smulat wasa sport knäcke så blir jag mättare samt att det blir totalt mindre propoints.


Ny vecka, nya starka tag mot nya veckomål!


"Ge ALDRIG upp en dröm bara för

att det tar för LÅNG tid att förverkliga den.

Tiden kommer att passera i vilket fall som helst..

Ge ALDRIG upp!"

Av T - 25 september 2015 22:01

Fredagskvällen är här och det är nog många som njuter av att helgen infallit medan jag inte alls känner mig särskilt peppad inför jobbhelg.. Kan det bero på att jag jobbade hela förra söndagen? 

Jag har iallafall betat av dagens pass och har nu morgondagens dygn kvar och sedan på söndag får jag umgås lite med barnen innan en ny vecka med skola börjar.


När det kommer till min planerade träning så betade jag av den biten igår kväll då jag stack till gymmet efter att barnen hade lagt sig. Jag drog iväg så att jag började gymma kring 20.50 tiden och var hemma igen 22.20 och då hade jag iallafall inte hunnit göra hela programmet samt att jag tränade så att jag höll på att kräkas. Jag vet därför inte riktigt hur jag ska göra kring detta program då jag vet att jag kommer inte ha tid att lägga cirka två timmar på gymmet varje gång jag är där, visst kan jag dela programet men då måste jag ju dit ytterligare en gång under veckan och det kan bli lite pressat för min del att hinna med det eftersom jag vill kanske hinna med något roligt grupp pass också. Jag får göra det bästa av det och nästa gång jag planerar ett gym pass så kör jag uppvärmingen och sedan startar jag med dom maskiner jag inte hann med igår. Den träning som blir av är den bästa träningen...


Jag ska kommande vecka försöka bli bättre på att b la fota mina måltider så att jag kan ha med mig lite bilder i bloggen för det blir så mycket mer levande då...


Nu är det dags för mig att göra kväll så att jag orkar med mitt skift imorgon.

//T

Av T - 24 september 2015 14:08

Jag har ju i tidigare inlägg pratat om hur jag funderar att sätta mål och tankarna snurrar på för fullt men jag tror att jag har några få ideér kring det som jag vill dela med mig av. Det kanske inte blir i den ordningen som det borde bli men jag hoppas någonstans att det bilr bra. Det som jag också har funderat kring är några punkter eller känslor kring uppnådda framtids mål.


Träningsmål: 

Träning minst två gånger i veckan med minst ett gympass  enligt program. När det målet är uppnått efter varje vecka SKA jag känna mig nöjd med att jag uppnått mitt uppsatta mål.

Vinster med detta under träningens gång är förhoppningsvis bättre, styrka, bättre kondition, en mer formad kropp samt bättre ork och energi. Dessa saker ser jag som min belöning. Rimligt träningsmål?


Vad har jag då för mål kring viktminskningen och hur vill jag att det ska se ut i framtiden?

  • Jag vill vara en mamma till mina barn som har mer ork och energi.
  • Jag vill undvika risken för diverse sjukdomar som är kopplade till övervikt/fettma
  • Jag vill göra mina yngre syskon stolta över att dom har en storasyster som faktiskt tog tag i sin hälsa samt vill jag inte att det ska finnas en rädsla hos varken mina barn eller mina yngre syskon att jag ska dö pga fettman
  • Jag vill kunna känna mig bekväm i mig själv och inte vara rädd för att ambulanspersonal inte ska orka bära mig om jag skulle behöva deras hjälp.
  • Jag vill kunna välja och ha större utbud bland kläder (då mycket jag gillar idag bara har upp till en viss storlek och den är givetvis för liten åt mig)
  • Sen skulle "f*** you" känslan vara lite skön till dom som faktiskt inte tror på mig.

Det är ganska många tankar kring vad jag vill uppnå med min viktminskning och många av dom tankarna ligger ganska många kilo fram så har jag då några mindre delmål? 

Det här är något som jag har en aningen svårare för och det är att se delmålen men ett mål är att jag ska försöka gå ner -0,5 kg i veckan, för det är något jag absolut skulle kunna klara av. Alltså ett rimligt mål. 


Sen sägs det att det kan vara viktigt med belöningar för att man ska ha en liten morot och kämpa efter något. Det här är något som är väldigt svårt men jag har några få som jag delar med mig.

  • Först har jag en deal med min farmor som motiverar mig att hålla i det här och fortsätta med mina möten och invägningar mer än så säger jag inte om det.
  • Vid -10 kg tänkte jag köpa mig en ljuslykta som jag verkligen vill ha (om den finns kvar annars får jag leta efter en annan som passar)
  • Vid under 100 kilo tänkte jag unna mig en hot stone massage (det blir ju vid ca -15,6 kg)
  • Vid -30kg ska vi börja prata bröllop här hemma.

Det är bara några jag har funderat på och jag vet att -30 kg låter långt bort men jag har inte hittat något mellanting riktigt heller med just belöningar.


Hur gör ni därute med målsättning och belöningar?

//T



Av T - 23 september 2015 22:31

Då var det redan onsdag och det står mycket jobb på schemat i slutet av veckan och mina tankar snurrar på: "Hur ska jag få in mina två pass denna vecka?" "Herregud jag kommer inte hinna få ihop min gymtid som jag måste få till minst en gång i veckan!" "Hur ska jag göra?"
Något positivt är iallafall att jag lyckades få in ett träningspass idag och då blev det BodyCombat. Vilket jävla grispass om jag får säga det själv och jag orkade inte hålla ut riktigt i alla övningar men jag kämpade på. Såhär efter passet och duschen så känns det så bra och då ska jag vara nöjd. Då är det bara ett pass till jag måste få in denna vecka och helst ska det vara efter mitt gymprogram men frågan är bara när jag ska få till det och det stressar mig lite, men jag försöker sikta in mig på fredag eller söndag kväll..
Hur ser er träningsvecka ut?
//T

Av T - 22 september 2015 11:22

Oj så trött jag är idag. Tung i huvudet, slemmig i halsen och bara allmänt seg i kroppen, men det är ju inget som får sätta stopp för lämning av barn. Idag blev det inte någon längre promenad efter lämning i skolan eftersom jag var tvungen att hinna väga mig, handla och lite sånt innan klockan 11.00 då det var dags för lämning av barn nummer två. Sen är det så att jag måste varje vecka åka ca tre mil enkel resa för att väga mig och det tar lite tid. Nu skriver jag ett snabbt inlägg innan jag ska bege mig till arbetet.

Det viktigaste med detta inlägg är iallafall dagens redovisning av siffror och här kommer dom:


Startvikt (1 september): 115,5 kg

Förra veckans vikt: 113 kg

Denna veckans vikt: 112,5 kg (alltså -0,5kg)

Total viktminskning hittills: -3 kg


Jag fick även en guldstjärna på mitt invägnings kort då man får det vid var tredje kilo och det kändes lite kul.

Vad det gäller träningen så kom jag inte iväg igår kväll som jag hade tänkt för jag kände mig så trött och jag tror också att det beror lite på förkylningen som ligger och lurar. Men jag kämpar vidare och dricker te för att lindra besvären i halsen lite så får jag hoppas på att det inte blir något långdraget och försöka få till två träningspass denna vecka även om det är lite krångligt.


Hoppas att ni har en bra tisdag och att ni klarar er från förkylningar!

//Therese


Life isn´t about waiting for the storm

to pass..

It´s about learning to dance

in the rain.

 

Av T - 21 september 2015 10:55

Nu är det måndag igen och ny vecka vilket betyder att det nu är dags att ha ungefär 12 dagar i rad där jag kommer att stiga upp till en klocka som ringer. Anledningen till att det blir så är ju att jag kommer att jobba helgen som kommer och sedan startar det en ny skolvecka igen innna jag får en helg utan att ställa klockan. Samtidigt har jag jobbat denna söndag som var igår för att få ihop schematiden så det vart en dag mindre denna helg utan klocka.


Som jag skrev i rubriken så skulle jag vilja ägna detta inlägg till min underbara farmor som just nu befinner sig utomlands (vilket hon gör under vinterhalvåret).

Min farmor har alltid funnits där för mig, ända sedan jag var liten så har hon varit ett stöd för mig men också för min mamma då min pappa inte alltid varit där. Jag tillbringade varje sommar i på hennes sommarställe och det är precis ett sådant sommarställe som har skapat många fina minnen och jag är så glad att jag fick den tiden där. Ett mysigt ställe som jag även fått möjlighet att ta mina barn till på sommaren.

Sedan när jag vart tonåring och hade en liten stökig period så öppnade hon sina dörrar för mig.

Idag när jag är vuxen så kan jag ringa henne och prata av mig och jag får alltid ett bra stöd och goda råd.

Så ett stort tack till min underbara farmor som finns för mig! Det betyder så otroligt mycket!


Eftersom jag tycker att det är lite roligare med inlägg som har bilder tänker jag dela med mig av en bild jag tog i lördags. En bild som egentligen inte har med själva inlägget att göra men den får mig att minnas av hur skönt jag tyckte det var ute just under den dagen då jag tog bilden.

 

Av T - 19 september 2015 22:09

Plötsligt såhär på lördagskvällen så slog det mig att jag inte bloggat på några dagar. Tiden har bara rullat på.

Jag hade som sagt en jävla träningsvärk i onsdags och den höll i sig även på torsdagen, sen började även någon form av förkylning smyga sig på då jag känner mig lite tjock i halsen men det hindrade inte mig från att ta mig till gymmet igår. Jag har ju nu ett färdigt gym program att följa men i fredags kunde jag inte riktigt fullfölja en övning då det kändes som att hela musklen i rumpan/låret bara krampade men jag kämpade på med det jag kunde.

Jag har också dessa dagar uppnått målet med 10.000 steg om dagen då jag på kvällarna har gått promenad med min äldsta som cyklar, senas ikväll gick jag 5.9 km medans han cyklade. En mysig stund tillsammans med motion på köpet.


Vad det gäller maten så har jag haft ett otroligt sug efter choklad (finns naturlig förklaring till det då jag brukar vara det en gång i månaden) och tyvärr har det visat sig på mitt intag i propointsen och jag hoppas att det inte förstör för mycket i viktminskningen. Jag kämpar på och försöker stå emot men just vid denna tidpunkt är det otroligt svårt att  t ex bara ta en bit och sedan låta det vara...


Nu ska jag göra kväller då jag ska upp och jobba ett hästpass imorgon. Hoppas ni haft en mysig helg där ute!

Kram på er!
//T

Av T - 16 september 2015 21:38

Idag har det stått jobb på schemat från morgon till kväll och det var ingen bra start på dagen alls med en  trotsig treåring som skulle göra det mesta tvärtemot.  Visst kan man göra det mesta tvärtemot men inte när man har tider att passa. Det gick bra och jag kom i tid till jobbet men jag var ju en aning svettig.


Jo nu så till rubriken, hur klarar man av att vara med i Biggest loser? Alltså hur kan man träna så mycket? Jag beundrar dessa människor som kan göra det. Anledningen till detta är att jag har haft sådan otrolig jävla träningsvärk idag i både lår, rumpa, höfter, axlar och skulderblad. Jag har haft det svårt att resa mig och känt mig ganska svag i benen så återigen hur fan kan man träna på det sättet dom gör i Biggest loser? Det måste ju göra skitont i kroppen och hur kan man stå på benen utan att dom viker sig?? Någon som vet som kan tala om hur man gör?


Nä nu måste jag faktiskt gå och lägga mig och försöka få lite sömn för jag ska upp tidigt imorgon och hinna få iväg barn till förskola och skola innan föreläsningen jag ska på.


Sov gott på er där ute!

//T

Presentation


Jag har startat denna blogg för att jag tror att det kommer att hjälpa mig i min resa mot en lättare vardag.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar jag följer

Arkiv

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards