Alla inlägg under juni 2014

Av T - 29 juni 2014 10:22

Nu har jag också provat kokoskaffet, alltså kaffe med en sked kokosolja i. Jag började med en liten tesked för att känna mig för med smaken och det var helt okej. Självklart lite annorlunda men en tesked fungerar absolut.

Jag har hört mycket fördelar med detta kaffe så det skadar väl inte att testa. En av fördelarna ska bland annat vara att det bättrar på förbränningen samt håller man sig mätt länge. Detta kaffe intog jag till frukost samt ett kokt ägg med en liten klick majonäs och jag blev otroligt mätt.

   


Idag har vi inte några direkta planer då vädret också är sååå tråkigt så det blir väl en slapp söndag då imorgon vankas det jobb och förskola igen. Jag har börjat räkna ner dagarna till semestern och det är inte många skift kvar.

Ha en bra söndag läsare!
//Therese

Av T - 27 juni 2014 13:27

Nu har det gått några dagar sedan jag skrev sist men jag har inte riktigt haft tid att tillbringa vid datorn.

Jag kör på med mitt lchf men ibland har jag trillat dit och bara tryckt in massa skit i munnen men efter det så har jag blivit otroligt illamående, på ett sätt jag aldrig någonsin blivit innan. Även av en liten liten bit mörk choklad, som kan vara tillåtet ibland blev jag otroligt illamående av. Nu gäller det att ta vara på den känslan av illamåendet så att jag nästa gång hejdar mig från att stoppa något i munnen jag inte borde med tanke på mitt mående.


Idag åt jag fläskfilé till lunch som jag stekt i smör, saltat och pepprat sedan slog jag på lite grädde så det fick koka ihop sig och till det lite gurka, en helt okej lunch och inte så avancerad. Till middag har jag planer på att göra en bacon och köttfärsgratäng som verkar väldigt god.


Annars blir eftermiddagen väldigt lugn då min äldsta inte känner sig riktigt pigg. Tanken är att idag ska jag ta mig en promenad på bandet igen. I onsdags jobbade jag hela dagen så det blev ingen promenad och igår tog vi en liten familjepromenad på kvällen så det fick räcka. 


Annars har jag väl för tillfället inte så mycket att dela med mig av just nu.

Ha en bra dag!

//Therese

Av T - 24 juni 2014 13:38

Jag tyckte att min tonfiskomelett var så otroligt god så jag måste dela med mig av hur jag gjorde.

   

Skiva en halv gul lök som du fräser mjuk i lite smör samtidigt fräser du en halv burk tonfisk i samma panna.

Blanda två ägg med lite grädde. Slå sedan på äggsmeten över löken och tonfisken och låt det steka på svag värme tills den blivit fast men fortfarande lite krämig. Ha på lite ostkuber av valfri smak (jag hade herrgårdsost hemma så det använde jag) Vik ihop omeletten (så gott det går) och låt stå en liten stund så osten smälter lite.

 


Det var sååå gott!!

//Therese

Av T - 24 juni 2014 10:12

Idag blev det 30 minuter på bandet innan frukost och det känns otroligt bra nu när man gjort det.

   

Till frukost blev det två ägg samt tre skivor ost med lite bregott på, så nu står jag mig ett bra tag. Känns lite knepigt fortfarande att äta sådär men det är ju helt okej enligt lchf så då får jag försöka vänja mig. Annars när jag äter ägg brukar det räcka med två och sedan är jag mätt men jag kanske var lite hungrigare idag då jag hade motionerat före.


Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan ska vi ta oss ut i det fina vädret och då tar jag med mig mitt kaffe ut eftersom jag ännu inte hunnit med något kaffedrickande.

//Therese

Av T - 23 juni 2014 10:51

Nu har midsommarhelgen flugit förbi och den har varit innehållsrik om jag ska kalla det så. Mycket jobb har det varit men det blev även en spontan utgång för min del och då blev det somsagt lite för mycket av det goda. Inte för alkoholen i sig utan mer för viktminskningens skull men det var det absolut värt det för jag hade en mycket trevlig kväll i lördags.


Nu är det ny vecka med nya tag och nya utmaningar. En av mina stora utmaningar nu i veckan är att jag ska nämna minst två bra saker jag gör i min resa under denna veckan. Orsaken till detta är att jag ofta kan tala om hur dåligt det går och hur jag misslyckas med det ena och det andra men jag måste försöka se även dom bra sakerna jag gör i det här.


Det är nu jag vill komma till dagens positiva bra sak:

Jag har gått en promenad på mitt band nu på förmiddagen i 52 minuter. Hastigheten låg mest kring 5 km/h men jag varierade det lite under promenadens gång men inte under 5km/h mer än 2 minuters nedvarvning i slutet då jag gick på 3km/h. Jag har försökt fota så bra jag kunde men det är svår att få tydliga bilder när man går men jag delar med mig av de bilder jag tog. (Pulsen står på noll för att jag inte håller i handtagen när jag går och då kan den inte mäta puls)

         

Andledningen till att jag fotade så många var för att vi vissa tillfällen kände jag för att ge upp för jag tycker ju det är sååå tråkigt att gå vilket jag nämnt förut men jag blev lite motiverad av att fota.


Nu ska jag ägna lite tid åt att leta efter lite recept sen blir det väl att hoppa in i duschen och sedan äta en omelett.

//Therese

Av T - 20 juni 2014 20:48

Idag är det då midsommarafton och vi har hunnit med lite firande idag men det blev en tidig kväll för barnen och lugn mysig kväll för föräldrarna då jag jobbar hela dagen imorgon men även på söndag. Ibland ser livet ut på det sättet. Dock känner jag mig inte så bitter över det då jag inte alls har någon midsommar känsla, det är kallt och blåsigt ute.


Jag har krupit upp i soffhörnet och surfar runt på diverse sidor men just nu är det mycket klädes sidor då jag drömmer mig bort om en snyggare kropp med snyggare nya kläder. Nästa år hoppas jag att jag ska kunna ha en fin midsommar klänning. Ibland känner jag för att beställa något jag hittar som är snyggt men inte finns i min storlek bara för att kunna titta på det och bli motiverad. Då menar jag inte att jag skulle beställa den minsta storleken men i en storlek inte allt för långt ifrån min nuvarande.


Jag tycker att jag dagen till ära hållt måttet ganska skapligt kring maten, dock tog jag någon skiva vitlöksbröd då jag tycker att det är gott, jag drack även en cider till maten. Jag vet att det kanske inte är det bästa valet men jag gjorde det och imorgon är det återigen dags för strikt lchf hela dagen. Jag kommer att vara lite enformig imorgon när det gäller maten men det är för att det blev ganska mycket över från lunchen idag och då är det lättast att ta med sig till jobbet och äta samma till lunch som till middag. 


Hoppas att ni andra har en underbar midsommar hur ni än firar det!

//Therese

Av T - 19 juni 2014 10:23

Full rulle hela eftermiddagen med kompis till femåringen på besök och sedan när det var kväll bar det av till affären igen då jag glömt hälften av det jag skulle ha (som vanligt) Sedan när jag var hemma var det lite tv tittande och sedan dags för sängen. 


Lunch och middag blev samma sak igår då jag hade gjort fylld avokado med räkröra både till mig och min sambo men när han kom hem vid lunch hade han köpt med sig mat så jag åt samma på kvällen men det gick det också för det var så otroligt gott. Bjuder på en bild på den men det ser ju långt ifrån ut som i kokböckerna ;D

 


Idag är det ju lilla midsommar och det regnar här tyvärr. Hoppas att det blir bättre väder då man har lite småfirande ikväll annars hade jag tänkt ta dagen till att städa och hoppas på att jag har lite städhjälp eller plockhjälp kanske man ska säga av barnen då deras rum är fullt med leksaker.


Dagens mat har jag tänkt göra enkel, köttfärssås till lunch (pasta till resten av familjen) och kycklingfilé med blomkålspure/mos (klyftpotatis till resten av familjen) till kvällsmat.


Dags att dricka upp mitt kaffe för att sedan sätta igång med städningen och jag vill avsluta med en bild jag tog igår då jag hade oväntat besök utanför dörren när jag kom hem. ;D

 

//Therese

Av T - 18 juni 2014 11:24

Nu är det dags att redovisa lite siffror men först vill jag dela med mig av gårdagens middag som blev en god tonfisksallad gjord på sallad, gurka,vitkål, gul lök, majonäs samt lite salt och peppar.


 

Nu till redovisning av siffror. Denna gången blev även mätning gjord och jag tycker det är en aning svårt med mätning men jag hoppas att siffrorna ska stämma något så man får en hum om vad som händer med kroppen:


Förra vägningen 5/6 : 110,4 kg

Dagens vägning: 108,2 kg (alltså -2,2kg)

 


Då till redovisning av mätning. Mätningen kommer inte att ske regelbundet varje gång utan max en gång i månaden och då menar jag max.


Midja: 107 cm

Vänster lår: 77,5 cm

Vänster knä: 46 cm

Vänster vad: 45 cm

Vänster överarm: 43 cm

Bröstmått: 120 cm


Idag blev det ett snabbt redovisningsinlägg eventuellt kommer ett längre inlägg senare ikväll men vi får se vad jag hinner med.

//Therese

Presentation


Jag har startat denna blogg för att jag tror att det kommer att hjälpa mig i min resa mot en lättare vardag.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar jag följer

Arkiv

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards