Alla inlägg under mars 2015

Av T - 17 mars 2015 12:12

Nu sitter jag på min balkong och tar in solens strålar för att få lite positiv energi. Imorse började dagen med att min äldsta hade feber och direkt började varningstexterna blinka i mitt huvud - ingen träning, inget jobb, ingen frisör, igen... Eftersom pappan i familljen också har feber så kunde min äldsta vara hemma  medans jag skulle till samtalsteraputen (eftersom jag inte varit där på länge var detta en viktig tid) men strax innan jag skulle gå ringde dom från vårdcentralen och berättade att även min teraput är sjuk idag. Det blev då en promenad till affären med min yngsta istället men nu verkar det även som han är lite feberpåverkad vilket innebär att jag kan inte ta med honom på barnpassning ikväll när jag hade tänkt att träna och jag vill inte gärna lämna dom hemma när jag vet att pappan också behöver vila sig. Vi får se hur det här utveckals annars lär jag vara hemma från jobbet imorgon och det tar emot, fast jag vet att det löser sig alltid och det som faktiskt tar emot mest nu det är att min träning troligtvis måste ställas in..


Att göra något är bättre än att inte göra något alls så kommer jag inte iväg ikväll tänker jag dra på mig mina träningskläder och köra efter "7 minuters-"appen och det programmet kan man ju göra i 4 omgångar så blir det en träning på 28 minuter iallafall. Jag ska inte nu sitta och lova här exakt hur många gånger jag ska göra vad men jag har det i tanken att det kan man faktiskt göra. Något jag också skulle kunna göra är att städa undan ordentligt i skrubben (vilket iallafall måste städas snart) och köra ett intervall pass på promenadbandet. Vi får se hur jag gör och vad jag gör. Det bästa vore iallafall att använda frustrationen över att inte komma iväg på ett bra sätt istället.


När det gäller maten blir det nog väldigt lätta saker idag som lite smoothies och sådant då jag tror att resten av familjen inte är så sugen på just mat och därför känns det lite onödigt att stå och laga stora familjemiddagar. Visserligen har jag tagit fram lite grejer från frysen men det får jag väl tillaga så att det sedan blir lådor till mig.


Hoppas att ni läsare frå hålla er friska samtidigt hoppas jag själv på att klara mig även denna omgång..

//Therese

Av T - 16 mars 2015 19:54

Jag har denna helgen jobbat ca 40 timmar fördelat på fredag, lördag och söndag, jag klev av mitt skift imorse klockan 09.00 och sedan ska jag vara ledig från 09.00 idag till 08.30 onsdag morgon men då på min lediga tid är massa "måsten" inbokade.  Idag var det stresshanterings kurs och imorgon är det dags för ett träff med samtalsteraputen igen. Jag har visserligen behov av båda dessa grejer men jag skulle så gärna villa ha tomt i kalendern denna tid efter en så pass saftig jobbhelg. Jag börjar känna mig lite mör och jag tror att det beror på att det blir lite mycket på en gång nu men förhoppningsvis kan jag får njuta lite i helgen när jag har ledig helg.


När det kommer till träning denna veckan planerar jag för fullt och min hjärna går på hög varv för att jag ska kunna få till tre träningspass även denna vecka. Då jag har jobbat hela helgen och ikväll varit på möte samt kommer jag jobba onsdag kväll och torsdagkväll så känns det lite svårt att vara hemifrån ytterligare en kväll för att träna men då funderar jag på att ta med mig barnen så att dom får vara i lekrummet under barnpassningstiden imorgon så kan jag köra ett träningspass. Det kanske inte blir just zumban då det passet håller på senare än barnpassningen erbjuder så det kanske blir ett step pass eller cirkelträningspass och det är ju faktiskt också träning och jag tror barnen tycker det är kul att vara där och leka en stund. Sen hoppas jag att verksamheten på mitt jobb tillåter friskvårdstimme på torsdag då jag jobbar dygn för då kan jag tillochmed få till en timmes träningspass med hjälp av friskvård och rast.

Sen hoppas jag att jag lyckas komma iväg på ett träningspass på söndag, det är visserligen långt kvar tills dess och mycket kan hända innan (förkylningar är på g här hemma igen) men jag har en plan och en tanke och jag tror det är viktigt. Sen kanske jag just nu känner för att vara hemma men jag tänker arbeta emot den känslan för att träna då jag vet att jag mår bättre av det i längden.


Ska jag vara ärlig känner jag mig ganska tjock i huvudet och jag hoppas att detta inlägg varit läsbart.

Ha en bra start på veckan allihopa!

//Therese

Av T - 15 mars 2015 08:45

Då jag snart kommer att gå på mitt sista pass denna helg som innebär ett dygn så bestämde jag mig imorse för att ställa mig på vågen istället för att släpa med den till jobbet då jag har mycket annat att släpa på. 

Som jag precis gör på måndagar så kommer det även ett citat fast idag söndag istället. Detta citat har jag inte heller hittat någon källa till men om någon vet hojta gärna till.


"I may not be there yet,

but I'm closer than I was yesterday"

 

Så var det nu dags till dagens siffror och jag kommer även bjuda på en liten vikttabell med lite olika vinklar på hur det ser ut i bland annat procent.

Startvikt: 115,6 kg

Förra veckans vikt: 113,2 kg

Denna veckans, eller ja denna gångens vikt får jag kanske skriva: 112,2 kg (alltså -1 kg)

       

 


Detta resultatet känns helt okej och jag är jättenöjd över min prestation denna vecka. Ikväll har jag även ett träningspass inplanerat på min rast och jag tycker det är helt fantastiskt att jag kan få ihop sånna grejer med 30 minuters pass när jag har en timmes rast. Det blir tredje träningen även denna veckan.

Nu måste jag börja göra mig iordning och packa väskan för att sedan bege mig till jobbet.

 

Puss & kram//Therese

Av T - 13 mars 2015 09:11

Fredag innebär sista arbetsdagen för många men det finns även många som vet att just denna helg innebär jobb, vilket det är i mitt fall. Denna helgen är verkligen fullspäckad med jobb. Eftermiddag idag, heldag imorgon och dygn på söndag men det är bara att ta det för vad det är så är denna helgen snart över. 

Jag har en plan att använda söndagens rast, vilket är en timme till att gå på ett 30 minuters pass för då har jag fått till att träna tre gånger denna vecka.  Tack vare friskvårdstimmen och långrast på långskift så får jag min träning att gå ihop och det känns så otroligt bra.


Träningsvärken sitter där idag som jag förväntat och det känns också otroligt bra för då vet jag att jag gör något aktvit för att må bättre. Jag märker också vilka resultat träningen ger. Jag har en otroligt lång väg kvar och jag har inte hunnit med mitt första PT pass ännu (vilket jag verkligen ser framemot) men jag känner att jag mår bättre både fysiskt och psykist samt så sover jag bättre.


När det kommer till maten blir det att leva på infrysta lådor hela helgen så vi får se vad jag plockar fram. Jag har ännu inte bestämt vad som blir att stå på dagens meny men jag har lite lådor att välja sen kan jag ju alltid ta med två ägg och steka ihop en omelett på jobbet.


Dagens frukost blev iallafall att se ut såhär idag:

 

Jag hoppas ju iallafall att det blir någon sorts resultat på måndag. Jag suger fortfarande lite på tanken kring vågen men jag känner mig inte redo att lägga undan den ännu utan det blir nog måndags vägnigar iallafall för en tid framöver. Dock kanske ett undantag denna måndag då jag som sagt jobbar dygn och går av måndag morgon. Jag brukar ju alltid väga mig innan frukost eller någon form av intag alls och när jag jobbar natt brukar jag dricka en kopp kaffe på jobbet och äta frukost när jag kommer hem. Visserligen gör kanske inte en kopp kaffe så jättemycket men det är nog bäst att göra som man gjort från början. Kanske det blir att släpa vågen till jobbet eller väga sig på tisdag... Ja det återstår att se hur jag gör, jag återkommer kring den biten.


Nu ska jag inta mitt sista kaffe (ja mitt frukostkaffe sträcker sig långt in på förmiddagen)innan det är dags att göra sig klar.

Ha en bra fredag!

//Therese

Av T - 12 mars 2015 22:15

Jag tycker att det är kul att det finns de som faktiskt märker att jag kör på som f-n när jag kör pass. Träffade på en bekant i hallen på gymmet idag som hade lagt märke till hur hårt jag körde i söndags och det peppar mig lite extra faktiskt när det syns att jag kämpar på. 


När det kommer till passet idag så kämpade jag på så mina ben bara skakade så nog pressade jag dom rejält och jag kan säga redan nu att jag känner av att träningsvärken kommer jag ha som vän imorgon.

Det som är kring det här passet var att det var lite anpassat för nybörjare så jag vet faktiskt inte riktigt om jag vågar gå på ett riktigt crossfit pass ännu men jag hoppas på att jag ska komma över den spärren och gå i framtiden. 

Om det är samma instruktör jag haft nu så går jag gärna då hon vet lite om mig och hon var ju med förra veckan när alla känslor kom, men just för tillfället har hon inga sådana pass. 


Jag kände bara att jag ville skriva ett litet träningsinlägg om att jag faktiskt känner mig super nöjd över min prestation idag samt att det uppmärksammats att jag körde på i söndags.


Nu är det dags att göra sig klar inför kvällen och möta morgondagens jobb.

God natt på er!

//Therese

Av T - 12 mars 2015 18:09

Idag var det dags för överätning utan tanke. Det var vid middagen då jag lagat köttfärssås med penne som det hände. Jag skulle ta mig en knäckemacka till maten och plötsligt satt jg där och hade ätit fyra stycken. Det som är så läskigt är att jag bara gjorde det utan att tänka mig för, precis som att det gick på rutin, vilket det säkert gjorde och inte kände jag mig särskilt mätt heller så jag hade kunnat fortsätta om jag inte hade ifrågasatt vad jag höll på med.


Jag såg bitar av en dokumentär häromdagen då det just handlade om fettma och personer som lider av det och där fanns det någon teori (genom tester) att vissa männsikor saknar kraften i ett särskilt mättningshormon och det är dessa människor som oftast lider av fettma då dom kan känna sig mätta en liten stund men sällan proppmätta och dom blir snabbare hungriga igen viket gör det hela mycket svårare att kontrollera. Jag tror någonstans på den här teorin och det var synd att jag inte såg hela programmet men just idag kom jag att tänka på det då jag inte kände mig särskilt mätt trots en portion mat och fyra knäckemackor med smör. 


Jag hoppas att jag kan få till en vana att bara äta en portion och att det sedan kommer att ske på rutin eftersom jag säkert har lite problem med mättnadskänslor. Just idag vart det så tydligt om hur jag faktiskt ätit förut eftersom det som sagt gick på rutin. Innan middagen var jag iallafall duktig att fota min tallrik.

   


Dagen idag har vi också tillbringat mycket tid ute. Säkert fyra timmar utomhus på eftermiddagen och det var så underbart att sitta mot en husvägg i solen med lite kaffe. Det är så härligt att se att stenarna är torra och att solen skiner så att stenarna ger lite skugga. Det kändes riktigt våraktigt där en stund mot husväggen.

   


Snart är det dags att byta om och köra en ordentlig genomkörare på ett crossfit pass idag som jag hoppas att jag klarar mig igenom idag utan att bli så känslomässigt påverkad. 


Kommande helg har jag tjockt på jobbschemat så det kan bli lite glest med inlägg. Jag ska försöka skriva något men jag kan absolut inte lova att det blir så eftersom jag kommer att vara mycket hemmifrån och den tiden jag är hemma vill jag umgås. 


Nu hoppas vi på ännu en vårdag imorgon för det ger så mycket energi.

//Therese

Av T - 11 mars 2015 18:57

Idag har det varit underbart väder ute dock lite blåsigt men det har varit solsken hela dagen. Vi var ute en lång stund på förmiddagen så vi har samlat mycket solenergi idag. Det blev även en liten promenad efter lunch och då såg vi dessa små blommor kika upp i kanten och då kändes det faktiskt lite vårigt. 

   

Jag hoppas nu att det håller i sig med solen för det ger otroligt mycket energi och man känner sig genast mycket piggare. 


Igår hade jag tur att det faktiskt fungerade med friskvård på mitt arbete så jag fick köra ett zumba pass och även denna vecka blev jag rejält svettig men det är inte alls lika jobbigt längre. Klart att det är jobbigt  och vissa hopprörelser har jag svårt att göra då jag bland annat är rädd om knäna eftersom det blir ju ett ganska stort tryck på dom med tanke på vikten, men det jag menar är att jag känner en otrolig skillnad på hur mycket jag orkar med i zumban jämfört vad jag gjorde när jag startade. Det som jag har uppmärksamat är att det är helt olika konditionstyper man måste ha vid olika aktiviteter. Zumban kräver mycket kondition men jag kan bli jätte anfådd av en promenad på 15 minuter, men även det kanske blir bättre med tiden.


Idag har matintaget varit helt okej och middagen var lite extra god - skinkstek med potatis och sås.

     

Det händer inte att man tar sig tid så ofta att göra sådan mat då det tar ca två timmar i ugnen men när man tar sig den tiden så är det ju så otroligt gott.


Morgondagen består av lite ärenden som ska göras men jag hade också tänkt mig att få till ett träningspass på kvällen så då hoppas jag på att det fungerar så som jag tänkt mig.

Nu ska jag göra kväll för minstingen här hemma sedan ska jag nu bara sjunka ner i soffan och glo på tv.

//Therese

Av T - 10 mars 2015 10:21

Då har jag äntligen fått till träffen med PTn som jag så länge väntat på. Jag kommer nu att träna med en PT vid tolv tillfällen. Jag hade kanske velat få till fler illfällen men det kostar en hel del att träna med en PT så jag får nöja mig med detta och det är betydlig bättre än ingenting.  Det kändes som att det kommer att bli bra och det var verkligen rätt PT för mig som har egen erfarenhet av viktminskning.


Jag fick lite tips om att faktiskt lägga undan vågen och bara väga mig en gång i månaden just för att siffrorna inte alltid är rättvisa sen ville hon också att jag skulle mäta varje del av kroppen för att se resultat. Allt detta vet jag egentligen är det bästa men jag har lite svårta att lägga undan vågen men jag ska fundera kring detta då jag vet att det är fler som tipsat mig om detta (B la. Madde http://madderavald.bloggplatsen.se/)


Något mer PTn rekomenderade mig var att faktiskt ta foton på hur jag verkligen ser ut nu för att sedan se förändringen. Detta vet jag också är bra att göra men också en sådan grej drar jag mig för men bör nog faktiskt gör det!


Snart är det dags för jobb och jag hoppas att jag kan få till min friskvårdstimme ikväll så jag hinner med zumban. 

Ha en bra tisdag alla!

//Therese

Ovido - Quiz & Flashcards