Direktlänk till inlägg 25 mars 2015

Det här med att vara tjock..

Av T - 25 mars 2015 09:58

Det pratas så mycket runtomkring att det är insidan som räknas, du är bra som du är och du är en underbar person även om du lider av fettma och jag håller med om det att det finns en fin insida hos många människor. Jag vet att jag sa så en gång att det är insidan som räknas och då fick jag till svar att så säger bara fula och tjocka människor. Stämmer det? Kan det vara så att  t ex som i mitt fall att jag som tjock har fått uppleva saker som gör att jag önskat att folk tittat på insidan istället för på utsidan och därför ser personer bakom utsidan?


Jag har i alla år varit överviktig, absolut inte som jag är idag men ändå alldeles för mycket och det har jag många gånger fått lida för. Jag har inte direkt blivit mobbad för det men i det tysta så har jag alltid märkt att det är så. Träffade man nya människor som ung så var det alltid mina vänninor man först pratade med (olika vänninor på olika ställen så det var fler gånger och inte bara med samma) och det var alltid som en annan inte fanns. Jag kan med säkerhet säga att det inte var pga min personlighet som det var så eftersom jag aldrig riktigt fick chansen att prata eller visa vem jag var då mina vänninor alltid var mer intressanta. Jag och mina vänner har ofta varit ganska lika, med samma humor och lite samma sätt att vara (som det var i den åldern som tonåring) så det kan som sagt inte varit så pga min personlighet utan det är så man har sett på människor där jag har vuxit upp, att ser man inte ut på ett visst sätt så passar man inte in. 


Jag flyttade under en period i mitt liv till ett ställe som gav mig lite bekräftelse på att jag faktiskt känt rätt i flera år då det nya stället var mer öppna och där var inte människor så instängda i att passa in även om det fanns/finns det också men inte i lika stor utsträckning.


Tyvärr är det inte såhär bara för att man är ung utan det pågår även i vuxen ålder. Det är ofta jag känner att jag inte passar in. Eller det kanske egentligen blir fel att säga på det sättet för jag är inte ute efter att passa in, för jag är jag men jag skulle gärna vilja på accepterad och inte sedd som dålig för att jag är tjock men det blir svårt att inte se sig själv som dålig då man får höra det hela tiden.


När jag var tjugo år och gick till barnmorskan för preventivmedel fick jag höra att mina barn kunde bli missbildade pga min övervikt, samt att på viktväktarna får man äta mycket (hon hade ingen aning om vad jag åt och inte åt eftersom vi inte disskuterat min kost) och att jag kunde ju stoppa lurar i öronen med musik när jag skulle gå på promenad. Jag drar mig för att söka hjälp hos vården idag för det första man får höra är om sin vikt och jag har liksom hört det nu hur många år som helst och jag försöker göra något åt det men det blir också som att alla runtomkring inte tycker att man borde få finnas just för att fettet inte borde finnas på min kropp. Senast jag var hos sjukgymnasten sas det jag alltid får höra "forskarna säger varje dag på radion att övervikt skapar massa sjukdomar och även depressioner" samtidigt som sjukgymnastens blick fastade på min mage. Jag vet varför jag var deprimerad, det var pga utmattning och inget annat men IGEN fick jag höra det jag alltid hör. Dom ska bara veta hur jag kämpar för att ta mig igenom det här. (Kanske det egentligen är det där mättnadshormonet som spökar och saknas det ett hormon så kanske det gör det svårare att klara något) Det kanske inte är så konstigt att man tillslut blir deprimerad som tjock...


Ja detta var bara en liten onsdagstanke jag hade och med det ska jag bjuda på en bild av mig själv, dock i lite myskläder och utan ansikte och i grå ton men så att ni ändå får en liten bild...


 

Ha en bra onsdag allesammans!

//Therese 

 
 
Viktsextiosju

Viktsextiosju

25 mars 2015 14:00

Självinsikt är första steget mot rätt håll <3

http://viktsextiosju.webblogg.se

T

26 mars 2015 09:34

Så är det..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av T - 26 april 2016 20:39

Just idag är jag otroligt trött och därför blir det inte något längre inlägg utan jag vill bara ta det lugnt och invänta dagens avsnitt av Biggest loser och sedan blir det sängen för mig.  Nu är det tisdag och jag ska redovisa siffror som jag inte ...

Av T - 25 april 2016 09:16


Visst låter jag positiv i min rubrik? Jag känner mig inte direkt så positiv då jag jobbat hela helgen och skall nu jobba tre dagar till på rad varav en journatt. Det låter inte så mycket men när man jobbat fredag och sedan lördag dygn så känns det so...

Av T - 22 april 2016 21:42


Då var det fredag och jobbhelg för mig. Jag har känt mig ganska trött och seg idag men det har ändå gott bra. Shake till frukost, mellis och lunch och till middag åt jag 100 gram kycklingbacon, 1 dl keso mini och grönsaker. Har ni testat kyckling...

Av T - 21 april 2016 21:57

Då var jag inne på dag fjorton med rena kur samtidigt som det är min födelsedag och jag har mått ganska dåligt dom senaste dagarna och jag har haft så svårt att veta hur jag ska gå över från den rena kuren men jag bestämde att avsluta min födelsedag ...

Av T - 19 april 2016 22:31

Idag har jag också känt mig ganska låg men jag har haft fasaden uppe pga utbildning och möten. Dock var det en bekant på samma möte som tyckte att jag såg en aning blek ut och det fick mig att fundera mycket under eftermiddagen men jag kommer hela ti...

Ovido - Quiz & Flashcards