Direktlänk till inlägg 28 augusti 2013

Vet inte vilket ben jag ska stå på..

Av T - 28 augusti 2013 22:21

Jag känner att jag är emot alla möjliga dieter (för min egen skull om andra tycker att det fungerar är det jättebra) jag har testat soppor, jag har testat GI, jag har varit påväg med LCHF men det är inget som har fått mig att gå ner, jo till en början men sen har det avtagit och jag har tröttnat, börjat äta vanlig mat och poff gått upp allt igen. Idag lär jag mig äta enlig tallriksmodellen, rätt mängd och bra med grönsaker och hittills har det fungerat och gett ett resultat på -9 kg vilket är jättebra men jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver mer som en liten kick.


Då min sambo kom hem och talade om att många personer han träffar dagligen har börjat med 5:2 dieten och mår otroligt bra av det så har tanken börjat mala i mig. Jag har varit så bestämd i att jag inte alls tror på det utan i mina öron så låter det lite som en lätt väg till ett ännu sämre förhållande till mat, vilket jag redan uppenbarligen har idag. Att denna metod gör att man lätt "överäter" för man ska ju ändå fasta eller jag kanske ska fasta en extra dag denna veckan. Förstår ni mitt tänk?? Även om jag tänker så så kan jag inte låta bli att tänka tanken: "Jag kanske skulle testa?"


Skulle jag gå in för detta och kanske testa i 5 veckor så skulle jag inte strunta i att äta helt, jag skulle inte heller fasta hela dagen för att äta sedan äta 500 kcal till kvällen(vilket jag förstått att vissa gör) utan jag skulle två dagar i veckan ersätta mina normala måltider med  t ex nutrilett soppor samt bars för att fortfarande behålla rutinen för att sedan återgå till det normala igen. Anledningen till att jag plötligt blev sugen på detta är för att jag vill ha en förändrig då det känns som att jag stampar på samma plats hela tiden.


Som sagt så är jag fortfarande väldigt kluven i denna fråga medtanke på vad jag tycker om dieter men jag lovar att dela med mig när jag bestämt vilket ben jag ska stå på men tills dess fortsätter jag som jag gör idag!


//Therese

 
 
Viktsextiosju

Viktsextiosju

29 augusti 2013 09:49

Personligen tror jag inte på 5:2 dieten eftersom det är som du sa man överäter lätt, skapar ett fel matbeteendemönster osv. Har du testat räkna kalorier med ex shapeup club? eller "handflatemetoden"? som Linda wallin gick ner 80 kg på på ett år. dvs ät allt med måtta? Jag kör den när jag inte orkar räkna kalorier och äter min 5-6 mål om dagen (ja även en frukt inräknat som mellanmål) det har hjälpt mig gå ner i lagom takt och varaktig. Jag har tidigare gått på olika dieter - gått ner 36kg mha pulver osv. men tror inte på det. tror på in och ut konto. Jag kan berätta mer om handflatsmetoden om du vill. enkel och funkar. man ska göra det enkelt för sig - man ska kunna leva med förändringen. quick fixes finns inte... tyvärr... förstår vart du är med alla tankar, varit där många ggr om och om igen tills nu. KRAM Ann-Sofie

http://www.viktsextiosju.webblogg.se

T

29 augusti 2013 18:15

Det känns skönt att det faktiskt finns fler som har varit där jag är idag. Dessa tankar går upp och ner vilket även påverkar i slutändan vad jag stoppar i mig. Ena dagen känns det som att jag har kontroll för att i nästa dag bara rasera allt.
"Handflatemeroden" ska då en portion kunna täckas av handen? Får man ta mer grönsaker för att fylla ut eller kommer inte det behövas?
Berätta gärna mer!
Tack för att du tar dig tid att läsa och stötta!
Kram

 
Viktsextiosju

Viktsextiosju

30 augusti 2013 11:29

Öppen handflata ska typ täcka din portion ungefär storleksmässigt. samlad ska täcka grönsaker och vara halva tallriken. Andra halvan ska samlad handflata täcka kött/fisk/fågel och pasta/ris/osv. Ät på en mellanstor tallrik.

Att fylla ut är inte grejen. men fler små mål. Ät mellanmål! drick mycket vatten. Ofta kan hunger förväxlas med törst. Tänk på att en stadig frukost kan hjälpa dig med återfallen på kvällen.(jag äter havregrynsgröt med äpplemos och mjölk (ca 220 kcal och jag bli dömätt) Oftast får man återfallen för man ätit för lite under dagen OCH druckit för lite. Sysselsättning brukar också vara bra kvällstid då man ofta sjunker ner i soffan haha lätt hänt med nåt extra. Suget blir mer påtagligt. en kopp te är också bra med god smak. Ställ in dig på att äta allt - förbud blir bara önskan. om du förstår vad jag menar. Ska försöka fota min nästa tallrik (som är mer ren och förståelig haha och förklara?=) Jag äter allt jag vill och går ändå ner i vikt. Tja inte förra veckan men nån platå får man väl ha. Skriv matdagbok (shapeup club är ett bra verktyg tycker jag) maila mig gärna om du vill ha mer "kontakt" /info)
kram klart man ska stötta varandra. Jag är ju matmissbrukare eftersom jag kopplar mat till känslor och allt. Men är på en bra sida nu. Jag äter inte känslomässigt just nu. =) fast jag kunde valt mitt gamla sätt pga all skit fysiskt och psykiskt. KRAM

http://www.viktsextiosju.webblogg.se

T

30 augusti 2013 11:45

Tack så hemskt mycket för dina råd och tips. Det är ungefär så jag har tänkt under den här tiden men jag kanske måste tvinga till mig lite mellanmål då jag har svårt för det men som sagt så håller väl det blodsocker nivån på en jämnare nivå. Lite knepigt kan jag tycka att det är med tallriksstorlek. Jag lägger upp ett inlägg med mina tallrikar så får du se.
Jag tycker att du gör det jättebra!
Kram

 
Moa

Moa

2 september 2013 18:30

Första gången jag kikar in här och fler gånger blir det :)
Jag har hört att tanken med 5:2 dieten är att man ska slippa stressen över mat vissa dagar. Vissa personer känner en viss stress att äta vissa tider osv. Ska tydligen hjälpa och avfokusera matstressen som kan bli.
Har hört av många i min närhet att dieten ska fungera dock, men jag tror mer på det när man hittat sina rutiner med maten och står still i viktminskningen. Bra för vissa, mindre bra för andra. Förstår absolut ditt tankesätt.

http://onlymyloss.blogg.se

T

2 september 2013 21:31

Vad kul att du vill komma tillbaka och tack för att du delar med dig av dina tankar kring detta.
=)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av T - 26 april 2016 20:39

Just idag är jag otroligt trött och därför blir det inte något längre inlägg utan jag vill bara ta det lugnt och invänta dagens avsnitt av Biggest loser och sedan blir det sängen för mig.  Nu är det tisdag och jag ska redovisa siffror som jag inte ...

Av T - 25 april 2016 09:16


Visst låter jag positiv i min rubrik? Jag känner mig inte direkt så positiv då jag jobbat hela helgen och skall nu jobba tre dagar till på rad varav en journatt. Det låter inte så mycket men när man jobbat fredag och sedan lördag dygn så känns det so...

Av T - 22 april 2016 21:42


Då var det fredag och jobbhelg för mig. Jag har känt mig ganska trött och seg idag men det har ändå gott bra. Shake till frukost, mellis och lunch och till middag åt jag 100 gram kycklingbacon, 1 dl keso mini och grönsaker. Har ni testat kyckling...

Av T - 21 april 2016 21:57

Då var jag inne på dag fjorton med rena kur samtidigt som det är min födelsedag och jag har mått ganska dåligt dom senaste dagarna och jag har haft så svårt att veta hur jag ska gå över från den rena kuren men jag bestämde att avsluta min födelsedag ...

Av T - 19 april 2016 22:31

Idag har jag också känt mig ganska låg men jag har haft fasaden uppe pga utbildning och möten. Dock var det en bekant på samma möte som tyckte att jag såg en aning blek ut och det fick mig att fundera mycket under eftermiddagen men jag kommer hela ti...

Presentation


Jag har startat denna blogg för att jag tror att det kommer att hjälpa mig i min resa mot en lättare vardag.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar jag följer

Arkiv

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards