Direktlänk till inlägg 18 augusti 2013

Bara vätska?

Av T - 18 augusti 2013 11:36

Jag försöker att inte påverkas eller ta åt mig av vad andra säger men när det kommer till min viktminskning så har jag svårt att bara släppa det. För ett tag sedan pratade jag med en nära vän varpå jag berättade om min viktminskningsresa samt hur mycket jag hittills gått ner. I detta samtal nämner jag också att jag inte riktigt känner av min viktminskning (-8,8kg) och att jag tror att det är svårt att känna det då man "växer" i sin kropp varpå jag får svaret att jag nog kommer att känna av det ju längre tiden går för hittills är det ju bara vätska. Detta har jag inte kunnat släppa då jag funderar över om det verkligen stämmer??


Jag har alltså sedan slutet på april gått ner 8,8 kg (i dagsläget kanske ännu mer medtanke på vägning imorgon) och minskat 5 cm i midjan är det bara vätska?


Jag är ingen expert så jag har ingen aning men samtidigt kan jag inte låta bli att ta åt mig lite negativt, även om det kanske inte var så menat från personen, för jag tycker att jag kämpat och brottats med framförallt tankar under denna tiden. Det blir lite nedvärderande i tonen när man säger på det sättet upplever jag, fast det kanske inte alls var menat så.


Någon som vet eller har en aning dela gärna med er till mig. Inte för att det kanske spelar så stor roll egentligen då jag gått ner 8,8 kg och är 8,8 kg lättare oavsett om det bara är vätska eller ej.


//T

 
 
Malin

Malin

18 augusti 2013 22:26

Hej! Jag hittade just hit. Jag är ingen expert heller men det låter inte rimligt att kroppen skulle släppa ifrån sig så mycket vätska om man inte är allvarligt sjuk eller nåt. Kommentaren din kompis kom med låter mer som avundsjuka i mina öron. Det kan lika gärna vara okunskap men jag tycker att förminska det arbete du gjort. Tyvärr drabbar det nog alla som går ner i vikt. De flesta peppar men sen finns det både överviktiga och normalviktiga vänner som känner sig hotade när man får kontroll och uppnår sina mål, och kommer med kommentarer som den du fick eller t ex "nu kan du väl ändå inte gå ner mer, du kommer ju försvinna", trots att man inte ens nått normalvikt. Svårt att bemöta såna kommentarer, det bästa man kan göra är väl att lita på sin egen instinkt och inte lyssna på allt folk säger. Du har gått ner 8,8 kg med kloka val och i ett lagom tempo, det är fantastiskt bra jobbat! De flesta går ner ett par kg på kort tid och tappar sen motivationen, men du är ju på väg mot dina mål på riktigt! :)
Jag såg i din presentation att du har barn. Är du föräldraledig nu?

http://justdo.se

T

18 augusti 2013 22:36

Va kul att du hittat hit, hoppas att jag har några inlägg som kanske får dig att stanna kvar =)
Jag kände det också så att det var en liten förminskning av det jag gjort och det gjorde mig ledsen just för att det kom från min vän. Jag tror att jag hade tagit det bättre av nog okänd som kanske kommenterat något här eller så.
Jag är nu föräldraledig 80% och jobbar lite helg varje månad.
Tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera det jag skrivit, nu ska jag ta mig en titt in på din sida =)

 
Malin

Malin

19 augusti 2013 14:59

Jag har inte bloggat sen min dotter föddes i slutet av maj men jag är lite sugen på att börja jobba på vikten igen och blev glad när jag hittade en ny inspirerande blogg. Kul att läsa omnån som har barn eftersom jag också har det nu vilket gör det lite klurigare men är också en viktig motivation till att jag vill gå ner i vikt. Jag vill ju ge henne den bästa mamman jag kan vara :)

http://Justdo.se

T

19 augusti 2013 21:04

Okej då tycker jag att det är ett bra tillfälle nu att ta tag i vikten. Gör inte så stor grej av det vilket lätt kan leda till att man ger upp för vem vill inte sova hela fm om man varit vaken med barn vilket då leder till att man tycker att man lika gärna kan strunta i allt för att man missade frukosten.
Lite surrig förklaring men du kanske förstår vad jag menar.
Jag kanske inte delar så mycket i min blogg om just barnen, jag försöker hålla de ganska privat men känner du att du har några specifika funderingar kring just hur man får maten att fungera med barnen så fråga gärna.
Jag kommer att följa dig och peppa dig för peppning det behövs. Fundera inte utan gör små små förändringar till att börja med! Du KAN!
=)

 
Ingen bild

°( Nelya )°

20 augusti 2013 12:14

Visst tappar man lite vätska under en viktnedgång men du kan omöjligt ha tappat nästan 9kg i ren vätska. När man ligger på ett kaloriunderskott så måste kroppen använda sig av lagrad energi och vätska ger ingen energi. Jag hittade en bra förklaring genom att söka på Google;

"Om du äter mindre eller tränar mer kommer din kropp behöva energi. Små delar av ditt fett kommer att transporteras till: muskler hjärta och även hjärna. Där kommer de användas som all annan energi som du stoppar i dig i form av mat. Så mindre mat i munnen--->>mer fett transporteras från ditt fett till andra delar av kroppen där det används upp."

:-)

T

20 augusti 2013 19:57

Åh vad rörd jag blir att du faktiskt tagit dig tid att googla efter en förklaring, en tanke som inte slagit mig.
Tack för det, känns otroligt bra!
Heja oss ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av T - 26 april 2016 20:39

Just idag är jag otroligt trött och därför blir det inte något längre inlägg utan jag vill bara ta det lugnt och invänta dagens avsnitt av Biggest loser och sedan blir det sängen för mig.  Nu är det tisdag och jag ska redovisa siffror som jag inte ...

Av T - 25 april 2016 09:16


Visst låter jag positiv i min rubrik? Jag känner mig inte direkt så positiv då jag jobbat hela helgen och skall nu jobba tre dagar till på rad varav en journatt. Det låter inte så mycket men när man jobbat fredag och sedan lördag dygn så känns det so...

Av T - 22 april 2016 21:42


Då var det fredag och jobbhelg för mig. Jag har känt mig ganska trött och seg idag men det har ändå gott bra. Shake till frukost, mellis och lunch och till middag åt jag 100 gram kycklingbacon, 1 dl keso mini och grönsaker. Har ni testat kyckling...

Av T - 21 april 2016 21:57

Då var jag inne på dag fjorton med rena kur samtidigt som det är min födelsedag och jag har mått ganska dåligt dom senaste dagarna och jag har haft så svårt att veta hur jag ska gå över från den rena kuren men jag bestämde att avsluta min födelsedag ...

Av T - 19 april 2016 22:31

Idag har jag också känt mig ganska låg men jag har haft fasaden uppe pga utbildning och möten. Dock var det en bekant på samma möte som tyckte att jag såg en aning blek ut och det fick mig att fundera mycket under eftermiddagen men jag kommer hela ti...

Presentation


Jag har startat denna blogg för att jag tror att det kommer att hjälpa mig i min resa mot en lättare vardag.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar jag följer

Arkiv

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards