Alla inlägg den 25 februari 2015

Av T - 25 februari 2015 23:29

För en liten stund sen hade jag ett inlägg jag skulle skriva men nu när jag väl sätter mig ner är det totalt borta. Jag vet alltså inte vad jag tänkte när jag loggade in här. Det är lite skrämmande samtidigt som det kan vara en varnings signal att hjärnan överarbetat lite idag. Men i stället får jag dela med mig av lite maträtter jag ätit idag samt lite tankar kring morgon dagen.


Dagens lunch bestod av en korvstroganoff med ris och rivna morötter.

   

Sedan gjorde jag en otroligt god soppa som jag varmt rekomenderar och det receptet hittade jag här http://www.ica.se/recept/kottfarssoppa-587342/ jag tog dock lätt cremé fraiche och bara 2 dl. 

Det vart otroligt mycket mat uträcknat på 4 portioner så vi fick massor över till morgondagen. Det är lite svårt att beräkna vad som är lagom att äta i soppväg men jag gjorde en chansning och hoppas att det blir bra. 

   

En matdag jag är helt nöjd med.


Nu till mina tankar kring morgondagen. Vi har en liten som fyller år i morgon och även fast man har feber bör det firas med lite tårta (febern kanske är borta imorgon) så jag har tillbringat eftermiddagen med att förbereda en tårta. Jag gör tårtbotten från grunden och jag gillar att testa lite nya kombinationer gällande fyllning så denna gången gjorde jag en bärmousse till ett lager och vaniljkräm till det andra lagret. Så nu då till mina tankar eller mina bestämmelser rättare sagt. Jag har bestämt mig att jag får fika mig en liten bit tårta för hur det än är så ska jag kunna lära mig äta rätt tårtmängd och inte ha några förbud. Detta betyder att inför morgondagen gör jag ett aktivt val, där jag själv väljer att ta en bit men sedan ska jag istället ta en promenad till ett möte imorgon och låta bilen stå på parkeringen. Visst promenaden kanske inte väger upp tårtbiten om man nu tänker kalorimässigt men vanligtvis så har jag den senaste tiden tagit bilen till samma mötesplats.

Idag är jag generös med bilder och bjuder även på en tårtförberedelse bild.

 


Nu tickar klockan för fullt och jag måste krypa ner i sängen om jag ska orka med morgondagen. 

God natt!

//Therese




Av T - 25 februari 2015 09:50

Jag vill börja med att dela med mig av bilderna på middagen jag åt igår innan jag går in på mina tankar kring rubriken.


Gårdagens middag blev alltså hoki bolognese med kokta grönsaker. Helt okej smak men det är nog inget som hamnar på favoritlistan.

   

Nu till dagens rubrik: När är det för sent för kvällis? Finns det några regler eller rekomendationer kring sådant? Jag har hört att man inte bör äta efter 18.00 på kvällen men det blir väldigt svårt att hålla om man äter middag klockan 17.00 och sedan kör ett träningspass mellan 19.00 och 20.10 . Jag är inte direkt hungrig innan passet men efter passet äter jag gärna något.  Igår blev det extra sent då jag först tränade sedan stressade hem för att duscha och hinna i tid till jobbet så då fick jag i mig mitt kvällis 21.35 vilket känns alldeles för sent men jag hade inte möjlighet att få i mig något tidigare. Igår testade jag en ny sorts smoothie till kvällis som jag rörde ihop utan recept men jag tyckte att den blev jättegod och vill därför dela med mig av receptet:

  • 1 dl frysta hallon
  • ½ banan (använde en ganska liten banan)
  • 1 avokado
  • 1 msk chiafrön
  • Lite vatten för att göra den lite tunnare och lättare att mixa.

Mixa allt med en mixerstav eller blender beroende på vad du har hemma. Nästa gång tänker jag nog prova att ha i lite kakao också så blir det lite chokladsmak. Mums!


Nu ska jag ta en huvudvärks tablett då jag har en fruktansvärd huvudvärk idag så hoppas jag på att det släpper.

//Therese

Presentation


Jag har startat denna blogg för att jag tror att det kommer att hjälpa mig i min resa mot en lättare vardag.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar jag följer

Arkiv

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards