Alla inlägg den 7 september 2015

Av T - 7 september 2015 09:19

Oj vad tiden har gått sedan jag ens var inloggad på bloggen, vilket märktes tydligt då jag tillochmed glömt bort mitt lösenord till inloggningen. 

Dessa tre månader har varit ganska tunga mentalt för mig och jag har fått kämpa på i vardagen samtidigt som jag har kämpat på rejält med mitt mentala jag. Vägen är otroligt lång till ett inre lugn men för att nå det måste jag försöka leva i nuet och göra saker som får mig att må bra. 

Min teraput har gett mig ett bra verktyg som jag i många situationer har med mig . "Gör --> Mår --> Gör"

Alltså det vi gör påverkar hur vi mår men också hur vi mår påverkar det vi gör. 


Som ni alla vet (tror jag) hatar jag egentligen promenader men nu måste jag lämna min äldsta i skolan och jag tycker det är onödigt att starta bilen för att åka någonstans som är ca 10 minuters promenad och går då därför nästan varje morgon med undantag när jag jobbat natt då det inte är jag som lämnar. När jag ändå är ute tar jag 30 minuter som en extra omväg hem och undertiden gillar jag det inte men efteråt när jag kommer hem och tar min kopp kaffe så tycker jag det är jätteskönt och jag känner att kroppen mår bra. Ett typiskt exempel på "Gör--> Mår"


Medtanke på att dessa tre månader varit så pass tunga mentalt så har varken kost eller motion fungerat alls och det har synts på vågen! Det är riktigt skrämmande på hur man kan gå upp så mycket på kort tid. Även här tänker jag på verktyget jag fått, går jag upp mer mår jag sämre vilket i sin tur leder till att jag rör mig ännu mindre och äter ännu mer - en riktigt ond cirkel.  Jag vill nu vända på den cirkeln till att äta sundare, röra mig mer och må bättre.


Jag vet att jag gjort detta sååå många gånger och jag kan inte ens komma ihåg vilken gång i ordningen detta är men den här gången har jag tagit hjälp på riktigt i form av Viktväktarna och då har jag även bestämt mig att använda mig av fysiska träffar där jag få väga mig inför en coach. Någon man kan bolla sina funderingar med sen är det faktiskt så att någon kan se om man går upp eller ner och kanske hjälper en med målsättning, tips och råd.

Jag har redan varit iväg på ett möte och fått min inskrivningsvikt dokumenterad så är det dags imorgon igen och då får vi se om jag gått ner något. 


Om ni vill vara med på denna resan (igen) så kommer jag nu redovisa min vikt tisdagar efter att jag varit på vägning då jag kommer att gå efter deras våg. Vissa tisdagar kommer det inte vara möjligt att komma iväg för vägning pga jobb och liknande men jag har som mål att försöka pussla till en vägning varje vecka.


Oj nu blev detta inlägget kanske för långt och utdraget att läsa men häng gärna med trots att det är hudraelfte gången i ordningen.

//T

Presentation


Jag har startat denna blogg för att jag tror att det kommer att hjälpa mig i min resa mot en lättare vardag.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar jag följer

Arkiv

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards