Alla inlägg under september 2014

Av T - 4 september 2014 23:29

Som jag nämnde i tidigare inlägg så är det mycket som känns otroligt förvirrade just nu(tänk i matväg) och när det börjar kännas förvirrande och jag varken vet ut eller in, det är då jag tappar kontrollen.


Just nu känns det som att jag är trött på att äta fett, jag blir illamående till frukost för jag har ledsnat på alla former av ägg, majonäs, ost med smör, kokoskaffe osv. Det känns inte fräscht eller vad man ska kalla det.

Visst det är mycket god mat men det känns som att det börjar bli för mycket samtidigt som jag inte ens vet om jag gör rätt eller inte.

Mina tankar kommer att snurra vidare kring detta men jag känner att jag snart måste bestämma mig då jag inte blir yngre. När jag har bestämt hur jag ska gå tillväga så måste det vara en seriös väg, en väg som jag iallafall förstår mig på, en väg som jag kan falla tillbaka på om jag skulle råka göra snedsteg. Kanske bestämma mig för att en dag i veckan(lördag) får jag äta tio godisbitar för att undvika förbjudet fällorna. Ja ärligt talat så vet jag inte och jag börjar fan tröttna på mig själv riktigt rejält. Är det såhär jag ska hålla på och älta resten av mitt liv och inte klara av att göra något åt saken??


Nu till något annat som gav mig positiv energi idag - det underbara vädret.

   

Solen har lyst på oss hela dagen och det har varit lagom varmt med härliga vindar så jag har verkligen kunnat slappna av idag. Jag hoppas på en lika underbar dag imorgon då jag har tagit ut lite semester, bara för att får njuta lite extra av tillvaron (om jag nu kan det då jag är ganska stressad inombords).


Nu ska jag försöka få mig några timmars sömn så får vi se vad morgondagen bjuder på.

//Therese





Av T - 4 september 2014 09:48

Lchf, 5:2, nutrilett, kaloriräkning, pointsräkning, fönster dieten osv osv är det konstigt att man blir förvirrad?

Kör man efter en diet eller livsstil som man tror man är kunnig om så kommer det alltid nya uppgifter som att det där ska man absolut inte äta med t ex lchf, eller någon säger att det där kan du smaksätta med medans andra säger smaksätt endast vid speciella tillfällen såsom fest eller liknande. Så jag vet faktiskt inte vad som är rätt eller fel eftersom det verkar inte hända så mycket med min kropp och jag lyckas då ite "sköta" mig eftersom jag tappar motivationen helt.


Det som jag överväger just nu det är att köra stenhårt på det som faktiskt fungerade en gång, på det som faktiskt hjälpte mig att tappa ca 10 kg - räkna kalorier. Kämpa emot allt sug, äta lagomstora potioner och ha koll på kaloriräkningen samt sätta igång med träningen igen. Det verkar vara en mer hållbar plan för mig egentligen än att som jag gör nu äta lchf (eller vad jag tror är lchf) och sedan bara få läsa eller höra att så ska man inte äta, det ska man inte äta enlig lchf eller det får man äta.. Ja ni förstår principen. Räknar jag kalorier så vet jag att jag får äta x antal kalorier om dagen jag har ett ganska stort hum om hur mycket kalorier som olika saker innehåller och då kan jag bara lätt och slätt säga att ja men det är inom ramen av kalorier jag får äta och veta att jag har rätt i det. Hur somhelst så är jag mycket förvirrad just nu eftersom jag egentligen inte vet vad som är bra och inte bra.


Om några dagar sätter min mattekurs igång och jag har ännu inte fått hem boken. Dock har jag fått ett mejl om att den är påväg så jag hoppas att jag har den senast måndag så jag kan sätta igång direkt annars får jag jobba igen under veckan vilket också är tanken att jag ska kunna lägga upp mina studier lite efter hur det passar men ca 10 plugg/vecka. Är en aning nervös över att det ska vara för svårt, jag har ju läst Matematik A på gymnasiet och fick VG i betyg men jag valde att gå en a kurs först för att friska upp matteminnet (tio år sedan man använde den sortens matte) innan jag hoppar på b eller 2a kurs som det heter nu för att få behörighet till högskolan.

 


Nu är det dags att göra sig klar för att gå ut i solskenet!

Ha en bra dag alla!

//Therese

Presentation


Jag har startat denna blogg för att jag tror att det kommer att hjälpa mig i min resa mot en lättare vardag.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar jag följer

Arkiv

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards