Direktlänk till inlägg 2 mars 2016

Hittat en av säkert tusen orsaker..

Av T - 2 mars 2016 10:23

Jag har som sagt börjat att planerat matlistor för att strikt kunna hålla mig till dom och jag har också handlat hem så att det finns ingredienser till dessa maträtter och det är ett steg i rätt riktning.


Idag fick jag en riktig uppenbarelse kring hur jag är i behov av fasta rutiner för att lyckas. Imorse var barnen väldigt lugna och sysslesatte sig på varsit rum vilket i sin tur ledde till att jag fick en ordentlig sovmorgon (sportlovs vecka har vi nu) Kl 9.30 kom ett av barnen och sa att denne var sugen på frukost. Alltså en riktigt skön sovmorgon men det i sin tur leder till sämre val av frukost för min egen del. Det blir lite som att jaja nu är vi lediga, sen lång och lång frukost vilket i sin tur leder till att jag väljer sämre val och äter mer. Detta kommer i sin tur leda till att jag inte alls är hungrig när jag borde vara, för tanken var att jag skulle lagat en bra lunch innan jag går till jobbet idag ( kl 13 börjar jag) men med den sena frukosten och på tok för stort intag så kommer varken jag eller någon annan att vara hungrig när vi borde. Jag kommer därför inte att laga mat innan jag går utan pappa får senare under eftermiddagen fixa mat här hemma men då är jag på jobbet och hur blir valet av mat då? Jag tror att jag har en burk soppa på jobbet och den får det bli men nu när jag stannar upp och reflekterar över varför saker och ting blir så får jag en större bild och tydlighet kring min "snedsteg" eller vad man ska kalla det. (såhär har jag levt i MÅNGA år och därför är det väl lättare att göra dom valen då de är det enklaste)


I den här processen tror jag det här jag gör nu är otroligt viktigt just för att jag blir ordentligt medveten om vad det är som gör att jag hamnar där jag hamnar och blir jag medveten i det då kan jag jobba med det som är fel. 

Det kanske går lite snett nu men jag får riktiga grunder att jobba med så att jag kan förändra.


Det är en stor skillnad nu och på alla andra gånger jag gått ner i vikt för när det gått fel så har jag struntat i det och gått upp allt igen. Visst kanske jag gått upp de senaste veckorna men jag försöker jobba med orsakerna så att jag under tid framöver faktiskt kan lära mig leva på ett nytt sätt.


Imorgon har jag en plan att faktiskt ställa klockan då jag ska åka och bada med barnen på förmiddagen. Jag ska äta en vettig frukost och ikväll när jag kommer hem från jobbet ska jag förbereda maten inför morgondagen så att när vi badat klart bara kan åka hem och värma lunchen. Allt för att undvika att det bir dåliga köp påvägen hem. Resterande tid av dagen imorgon kommer jag tillbringa på jobbet och då är det kycklingfilé och grönsaker som gäller till middag.


Imorgonkväll när jag får lite tid över på jobbet (har sovande jour imorgon) så kommer jag också att öppna KBT boken för att se om det är något att arbeta med. Jag är motiverad det gäller bara att se att det faktiskt går att förändra och kämpa mig igenom denna motgång...


Ha en bra dag!

/T

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av T - 26 april 2016 20:39

Just idag är jag otroligt trött och därför blir det inte något längre inlägg utan jag vill bara ta det lugnt och invänta dagens avsnitt av Biggest loser och sedan blir det sängen för mig.  Nu är det tisdag och jag ska redovisa siffror som jag inte ...

Av T - 25 april 2016 09:16


Visst låter jag positiv i min rubrik? Jag känner mig inte direkt så positiv då jag jobbat hela helgen och skall nu jobba tre dagar till på rad varav en journatt. Det låter inte så mycket men när man jobbat fredag och sedan lördag dygn så känns det so...

Av T - 22 april 2016 21:42


Då var det fredag och jobbhelg för mig. Jag har känt mig ganska trött och seg idag men det har ändå gott bra. Shake till frukost, mellis och lunch och till middag åt jag 100 gram kycklingbacon, 1 dl keso mini och grönsaker. Har ni testat kyckling...

Av T - 21 april 2016 21:57

Då var jag inne på dag fjorton med rena kur samtidigt som det är min födelsedag och jag har mått ganska dåligt dom senaste dagarna och jag har haft så svårt att veta hur jag ska gå över från den rena kuren men jag bestämde att avsluta min födelsedag ...

Av T - 19 april 2016 22:31

Idag har jag också känt mig ganska låg men jag har haft fasaden uppe pga utbildning och möten. Dock var det en bekant på samma möte som tyckte att jag såg en aning blek ut och det fick mig att fundera mycket under eftermiddagen men jag kommer hela ti...

Ovido - Quiz & Flashcards