Direktlänk till inlägg 5 februari 2016

Neuf ( mitt uttal nöff) = nio (på franska)

Av T - 5 februari 2016 20:51

Nu har jag bestämt hur jag ska göra kring min fundering jag skrev om igår och jag har nu bestämt mig för att dela med mig av en för mig otroligt rolig sak. Det handlar om en vägning jag har gjort här hemma på min våg. Jag blev så otroligt glad när jag såg vad det visade och just därför vill jag dela med mig. Nu kan detta skilja från mötesvågen dels för att jag tror att det skiljer 0,8 kg på den vågen och min våg åt nåt håll sen nu när jag häromdagen vägde mig så hade jag bara underkläder och ett tunt nattlinne på mig vilket också kan skilja på mötesvågen då jag är mer påklädd. Eftersom det kan skilja en aning så är detta inget jag registerar i min vägningslista eller så men bara att se dom där siffrorna gjorde mig glad. Kan ni gissa vad det stod? Om ni tänker på rubriken och jag skriver nöffnöff, nöff (nu vet jag att man inte säger så på franskan men jag och min kära kollega hade under ett litet samtal så kul åt just detta och därför använder jag mig av det i dagens inlägg) Jag tror ni redan räknat ut det men för er som inte gjort det så kommer det en bild på vågen lite längre ner i inlägget..   


När man har problem med vikt och relationen till mat så är det oftast andra saker som ligger bakom t ex stress, ångest, oro och detta har jag på senare tid börja reflektera ganska mycket över och fråga mig själv varför jag hetsäter ibland? Jag har också många gånger funderat hur man ska kunna göra för att lära sig hantera detta för gör jag inte det så spelar det ingen roll hur mycket jag går ner i vikt eftersom jag kommer "äta upp mig" igen om jag inte tar tag i orsaken kring varför det blir som det blir. 


Jag har under min hjälp hos vården arbetat med en KBT-teraput och jag har själv gått utbildning kring lite KBT och det finns ett intresse kring den arbetsformen och jag har tidigare många gånger tänkt att jag skulle behöva KBT kring min vikt och nu på min sista träff hos min teraput så rekomenderade hon en bok som jag faktiskt beställde och den kom hem för någon dag sen. Det är just viktminskning med KBT där hon som skrivit boken går till grunden med hur man ska få bukt med sin relation kring mat. Jag har precis börjat läsa den och kommit till det avsnittet där jag ska börja arbeta med faktiska uppgifter och när jag kommit in mer på det så kommer jag dela med mig av hur det går för mig och vad jag gör. Jag kommer att forstätta min resa med viktväktarna(trots att boken är emot alla typer av metoder) just för att jag tror att jag kommer kunna fortsätta äta så som jag gör men samtidigt arbeta med att bygga upp en ordentlig grund för varaktig livsstil och behållnign av det jag gått ner när jag nått mitt mål.


 

JA vågen står på under 100!! Jag minns inte när den gjorde det sist!


För övrigt när det kommer till helgen så har tårtbakandet satt igång idag så att den får stå och gotta sig till imorgon när vi ska få besök för att fira vår sjuåring. Jag har tillochmed fotat under bakandets gång så det kommer komma ett litet collage av tårtbaket när hela tårtan är klar. Det har kommit in en önskan om att tårtan ska vara lite minecraft inspirerad men det var otroligt mycket svårare att få till gubbar än vad jag hade trott så själva dekorationen kanske kommer inte vara världens finaste men det kommer jag att bjuda på.


Sen imorgon är det ju melodifestivalens första deltävling och det är så mysigt då vi brukar duka upp här hemma med lite extra mys och den äldsta brukar få vara uppe och se hela programmet (han är annars i väldigt behov av att komma i säng i skaplig tid) och det brukar uppskattas och jag tycker det är så otroligt mysigt.

Jag vet att det rimmar lite illa med lite extra mys OCH tårta under samma helg men ibland får det bli så och jag ska absolut försöka tänka på hur mycket som faktiskt går in i munnen.


Har ni några särskilda planer för helgen? Tittar ni på melodifestivalen?

Ha en fortsatt bra helg på er!

//T

 
 
madde

madde

7 februari 2016 13:16

OJoj vilket strålande Resultat =) Lycka! Bara att fortsätta kämpa vidare nu! Stora kramar!

http://madderavald.bloggplatsen.se

T

8 februari 2016 15:33

Tack! Jag hoppas ju även på att mötesvågen står på två siffrigt men jag vet ju att det kan skilja en del på den och min våg så vi får se..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av T - 26 april 2016 20:39

Just idag är jag otroligt trött och därför blir det inte något längre inlägg utan jag vill bara ta det lugnt och invänta dagens avsnitt av Biggest loser och sedan blir det sängen för mig.  Nu är det tisdag och jag ska redovisa siffror som jag inte ...

Av T - 25 april 2016 09:16


Visst låter jag positiv i min rubrik? Jag känner mig inte direkt så positiv då jag jobbat hela helgen och skall nu jobba tre dagar till på rad varav en journatt. Det låter inte så mycket men när man jobbat fredag och sedan lördag dygn så känns det so...

Av T - 22 april 2016 21:42


Då var det fredag och jobbhelg för mig. Jag har känt mig ganska trött och seg idag men det har ändå gott bra. Shake till frukost, mellis och lunch och till middag åt jag 100 gram kycklingbacon, 1 dl keso mini och grönsaker. Har ni testat kyckling...

Av T - 21 april 2016 21:57

Då var jag inne på dag fjorton med rena kur samtidigt som det är min födelsedag och jag har mått ganska dåligt dom senaste dagarna och jag har haft så svårt att veta hur jag ska gå över från den rena kuren men jag bestämde att avsluta min födelsedag ...

Av T - 19 april 2016 22:31

Idag har jag också känt mig ganska låg men jag har haft fasaden uppe pga utbildning och möten. Dock var det en bekant på samma möte som tyckte att jag såg en aning blek ut och det fick mig att fundera mycket under eftermiddagen men jag kommer hela ti...

Ovido - Quiz & Flashcards